Barva akce
03/06 2010
20:00
THE EXPLOITED
Cena vstupenek:
450,- Kč
Poslat zprávu Poslat zprávu Sdilet na facebookSdílet

THE EXPLOITED
Brno, KC Semilasso

 


PŘEDPRODEJ VSTUPENEK:
BRNO:
 KC SEMILASSO - Palackého tř. 126, tel.: 541 247 010, BKC - Běhounská 17, tel.: 542210863, INDIES – Poštovská 2, tel.: 542218382, WOLF - Dvořákova 3, tel.: 731 243 883, STUDENT AGENCY - DŮM PÁNŮ Z LIPÉ - nám. Svobody 17, tel.: 532 292 222
Hromadné objednávky a info:
GLANC, s.r.o., Palackého tř. 126, 612 00 Brno, tel.: 545 575 243, koncerty@glanc.cz

    Není mnoho skupin, které by po Sex Pistols ovlivnily punk více než Exploited. Právě oni natočili píseň Punk´s Not Dead, jejíž název se stal heslem scény, která nemínila zmizet jen kvůli tomu, že přišla nová móda. Exploited ovlivnili i vzhled punkerů. Jejich zpěvák Wattie Buchan si jako první vztyčil číro, když si vyholil hlavu po vzoru indiánského kmene Mohykánů a zdůraznil tak tribální charakter punku.

    „Byl jsem první. Když si někdo v osmdesátých letech udělal mohykána, tak se pro něj rozhodl kvůli tomu, zač jsme bojovali. Bylo to něco neakceptovatelného, ale po deseti letech začalo být číro zkomercionalizované, stalo se módou, měl ho i David Beckham, stříhají ho holiči, načas jsem ho dokonce přestal nosit. Lidé ale říkali, že číro patří k punku, tak jsem ho zase postavil. I pro mě je mohykán součástí punk rocku, sice už nepůsobí tak extrémně jako v osmdesátých letech, ale pro punkery má pořád význam.“
    Svezli se s oi, protože jejich písně Daily News a I Still Believe In Anarchy se objevily na kompilaci Oi The Album, ale nezůstali u něj. Wattie dokázal pochopit, že punk nemůže ustrnout a musí se vyvíjet. Od neumělých začátků se tak dostal až k propojení punku s metalem a přiblížil se americkému hard coru.
    Dohromady se dali v Edinburghu na přelomu let 1979 a 1980 kolem zpěváka Wattieho Buchana. V roce 1980 vydali EP Army Life a Exploited Barmy Army, o rok později se objevilo první album s Punk´s Not Dead, kterého se prodalo 150 000 kopií.  O rok později vyšla druhá deska Troops Of Tomorrow s klasikou Sid Vicous Was Innocent a písní UK82, která dala jméno tvdému matickému punku, s nímž přicházeli.  Horror Epics z roku 1985 naznačovaly příklon k metalu, jenž je ještě patrnější na The Massacre. Až v devadesátých letech horečná aktivita polevila, Teprve v roce 1996 se objevila další řadová deska Beat The Bastards.  Po dalších sedmi letech se objevilo zatím poslední album Fuck The System a skupina se vrátila na koncertní pódia a opět začala pravidelně vystupovat.
    Wattiemu učaroval punk na konci sedmdesátých let: „Byl jsem v armádě a odešel jsem z ní. Kvůli punku. Zkoušel jsem získat práci, ale nikdo mi ji nedal. Šel jsem na úřad práce, ale nikdo mi žádnou nenabídl kvůli tomu, jak jsem vypadal. A to byli lidi, kteří mi měli zprostředkovat práci. I když jsem si oblíkl slušný šaty, nemohl jsem získat žádnou práci kvůli svému vzhledu. Bylo to totálně v prdeli, poslední možnost byla připojit se ke kapele.“
    Podle režiséra filmu The Great Rock´n´roll Swindle Juliena Templa Exploited pokračovali v přístupu, se kterým přišli Sex Pistols a ještě více otevřeli hudbu lidem z okraje společnosti:  „Pistole byly vzteklé a lidi si tehdy mysleli, že na to nemají právo. Velice se lišily od skupin, které se objevily před nimi. V nich sice bylo pár dělníků, ale většinou je tvořili lidi ze střední třídy, což byl i případ Stones. A Pistole nebyly ani dělníci, byly za hranicí společnosti, Lydon byl imigrant, který vyrůstal ve stavební buňce na pláži u moře. Steve Jones zase přespával v autech, byl na útěku z domova. Sex Pistols byli první kapelou, v níž se vyjádřili tito lidé, žijící mimo společnost, takže nutně vyvolávali velký strach  Podobné to bylo později s Exploited, kteří využili prostor, jenž otevřeli právě Sex Pistols.