David Coria, Ana Morales: Flamenco
KC Semilasso
SLOVO A GESTO “PALABRA Y GESTO”
Poprvé v České republice. V rámci světového turné své umění předvedou ty nejzářivější hvězdy Flamenca: David Coria a Ana Morales s novým programem „Slovo a gesto“. Ve hvězdné show vystoupí i Miguel Ortega, „Zlatý španělský hlas“ (držitel nejprestižnějších mezinárodních cen a vyznamenání ve světě Flamenca) a famózní španělští hráči na kytaru a poklepové bicí nástroje. Temperamentní a procítěný tanec, úchvatná kytara a barvitý vokál vytvoří neopakovatelnou kouzelnou atmosféru obdivuhodného Španělska a ponoří naše diváky do magie klasiky Flamenca, a to na scéně těch nejprestižnější koncertních sálů Česka!
Komunikace je životně důležitá pro každého člověka. A právě z tohoto předpokladu vychází představení “Palabra y gesto”, které rozvíjí základní linie tohoto konceptu. Jedná se o představení bez dějové osy vychází z konverzace mezi zpěvem (slovem) a tancem (gestem), a to v rámci společného jazyka: flamenca. Někdy se tak děje s laskavostí, pomalu a mírně, jindy zas vášnivě a se žhavou zběsilostí, ale vždy ve vazbě na tuto jedinečnou a přetrvávající potřebu člověka : potřebu komunikovat. Prostřednictvím jazyka, který je flamencu vlastní, se proniká od jeho tradičnějších sfér až do těch nejpokrokovějších. Vnímáme zde výbušný tanec a pak najednou zas jakési interní tančení, které cítíme pod kůží. A to vše při hlubokém respektu ke klasickým tanečním figurám, které se propojují se svébytným moderním projevem, a to za přetrvávající rovnováhy, která má umožňovat žádoucí vzájemnou konverzaci PROGRAM BLOK 1: Levantské zpěvy (Malaga, Taranto, Cartagena…) BLOK 2: farruca, tango… BLOK 3: romance, soleá, fandango… Přibližná délka představení: 70 minut.
Předprodej v síti Goout : https://goout.net/cs/listky/david-coria-ana-morales-flamenco/avuc/
Video: https://youtu.be/PNswNN-Wexg
DAVID CORIA Narodil se v Seville v r. 1983. Učil se u mistrů svého oboru jako Paco Fabra, Lola Mesa, Aurora Bosh, José Granero, Juana Amaya, Aída Gómez, José Antonio, Carlos Robles, Ana María Bueno, Eva La Yerbabuena, Belén Fernández atd. a studoval na Taneční konzervatoři v Seville (Conservatorio Profesional de Danza de Sevilla), kde pokračoval ve studiu flamenca a španělského tance. V r. 1998 byl vybrán za člena souboru “Taller Flamenco” při Compañía Andaluza de Danza, který řídil José Antonio. V r. 1999 vystupoval v představení “Puntales” Antonia “el Pipa”, kde působili umělci jako Juana “la del Pipa”, Milagros Mengíbar a María del Mar Moreno. V r. 2000 se stal členem souboru Aídy Gómezové a následně vystupoval i ve filmu “Salomé”, který režíroval Carlos Saura. V r. 2001 byl vybrán do Španělského národního baletu (Ballet Nacional de España), který řídila Elvira Andrés a později José Antonio; zde působil v rámci úžasných choreografií jako např. “Medea” od José Granera, “Danza y Tronío” od Marienmy, “Fuenteovejuna” od Antonio Gadese, “Concierto de Aranjuez” od Pilar Lópezové, atd. a vystupoval rovněž jako sólista mj. v “Ilusiones F.M.” od Maríi Pagèsové, “La Leyenda” a “Café de Chinitas” od José Antonia. Také spolupracoval se soubory “Dos por medio” Estévez & Paños, Cía. Rubén Olmo, v souboru tance flamenco Rocío Moliny a pracoval jako choreograf a tanečník v souboru Rafaely Carrasco v představení “150 gramos de pensamientos”, “Con la música a otra parte” a “Vamos al tiroteo”, které bylo vyhodnoceno na Sevillském bienále (Bienal de Sevilla) v r. 2008 jako představení s nejlepší choreografií festivalu. Působil jako hostující profesor Vyšší taneční konzervatoři Maríi de Avíla v Madridu (Conservatorio Superior de Danza de Madrid “María de Ávila”) i jako choreograf pozvaný souborem “La Real”, který je přidružen ke Královské taneční konzervatoři v Madridu (Real Conservatorio Profesional de Danza de Madrid “Marienma”). V r. 2010 byl vybrán německým odborným časopisem Tanz za “nejlepšího tanečníka roku” a v květnu 2016 získal cenu Andaluské akademie scénických umění jako nejlepší mužský interpret tance flamenco. V r. 2013 byl jmenován tanečníkem a choreografem v Andaluském baletu flamengo (Ballet Flamenco de Andalucía) pod řízením Rafaely Carrasco. Jeho vlastní tvorba s názvy: Momenty (“Momentos”) byla představena na madridském festivalu Tanec ve městě (“Danza en la Villa”) v divadle Fernána Gómeze; Spirála (“Espiral”) byla uvedena v r. 2014 na Festivalu v Jérezu, a to spolu s Anou Moralesovou jako hostující umělkyní como artista invitada; Spolužití (“Convivencia”) – opět s Anou Moralesovou a za spolupráci s novinářkou Rosalií Gómezovou v rámci cyklu BBK v Bilbau; Setkání (“El Encuentro”) – tato produkce za účasti 10 umělců na scéně a za taneční spolupráce s Annou Moralesovou byla představena na XXI. Festivalu flamenca v Jerezu v r. 2017; Meziřádky (“Entrelíneas”) – dílo uvedené v r. 2016 na festivalu v Mexiku “Festival Ibérica Contemporánea”. Také v rámci spolupráce vytvořil choreografii a řídil řadu různých představení: Salón ztracených kroků (“El salón de los Pasos Perdidos”) - s Anou Moralesovou, září 2015, v rámci cyklu Září patří flamencu (“Septiembre es Flamenco”) v Seville; Dlouhý pohled (“Una mirada lenta”) s Anou Moralesovou v r. 2016; Mozaika (“Mosaico”) se švýcarským souborem Flamencos en Route v r. 2017; Turné (“La Tourneé”) s tanečníkem Andrésem Peñou a tanečnicí Pilar Ogalla – na festivalu v Jerezu v r. 2018. Také pracoval pro Ballet Flamenco de Andalucía v rámci produkce: “En la memoria del cante:1922”, “Imágenes” y “Tierra Lorca”.
ANA MORALES Ana Moralesová se narodila v r. 1982 v Barceloně, kde také začala studovat tanec na konzervatoři. Její otec pocházel ze Sevilly a matka z Melilly. V 16 letech se přestěhovala do Sevilly, kde po dobu 3 let měla stipendium od Andaluského tanečního souboru (Compañía Andaluza de Danza - CAD), který tehdy řídil a koordinoval a kde pokračovala ve studiu flamenga. Jejími profesory byli mj. Rafael Campallo, Alejandro Granados, Juana Amaya, Eva la Yerbabuena, Isabel Bayón a Andrés Marín. Profesní debut Any Moralesové se uskutečnil v rámci divadla “Teatro de La Maestranza” na bienále v Seville v r. 2000 s představením „Puntales“ pod vedením Antonia "El Pipa". V r. 2001 se pak stala členkou souboru CAD. Jako tanečnice v r. 2005 spolupracovala na filmu “Iberia” režiséra Carlose Saury a vystupovala ve filmu Skandální (“Por qué se frotan las patitas?”) režiséra Álvaro Bejinese. Rovněž také působila v rámci souboru Javiera Latorre v představení “Triana” uváděného na festivalu v Jerez de la Frontera (Cádiz) a v souboru Andrése Marína v “Asimetrías“. V r. 2008 vystupovala v představení flamenca “Kahlo Caló” Amadora Rojase, které se hrálo v divadle Teatro Villamarta v Jerez de la Frontera a které bylo inspirováno životem a dílem univerzální mexické malířky Fridy Kahlo. V tomto divadle také působila jako sólistka v představení Prošlý čas „Tiempo Pasado”, které řídil Juan Dolores Caballero "El Chino". V r. 2010 uvedla svoji vlastní produkci: Od sandálů k podpatkům (“De Sandalia a Tacón”), a to v Sala Compañía v rámci programu Festivalu flamenca v Jerez de la Frontera (Cádiz). Také se účastnila XII. mezinárodního hudebního festivalu v Bogotě, a to v rámci představení Současné flamenco („Flamenco Actual”), které bylo uvedeno i na XVI. bienále flamenca v Sevillě. V rámci této akce také spolupracovala jako sólistka na představení Kolíbání „Vaivenes“ Javiera Baróna a v představení „Tranquilo Alboroto” pracovala i s Rubénem Olmo. 10. září 2012 se v rámci XVII. bienále flamenca v Seville představila v Andaluském středisku současného umění (“Centro Andaluz de Arte Contemporáneo” - CAAC) se svým již druhým samostatným představením s názvem „reciclARTE”. V září 2014 tančila v rámci představení Zdvořilost nevylučuje statečnost (“Lo cortés no quita lo gallardo” hudebního skladatele José María Gallardo Del Rey, a to v rámci III. mezinárodního festivalu komorní hudby v Ciutat de Cullera. 13. září 2015 vystupovala v díle “Ztracené kroky (“Los pasos perdidos") Do r. 2016 byla také jako sólistka tanečnicí Andaluského baletu flamenca (“Ballet Flamenco de Andalucía”) pod vedením Rafaely Carrasco. 22. února 2016 se poprvé objevila s vlastním představením v divadle “Teatro Villamarta”, a to v rámci svého programu Ztracené kroky (“Los pasos perdidos”), ke kterému si jako přizvala umělce Davida Coriu. Toto představení mělo u veřejnosti i v tisku velký ohlas. V letošním roce získala cenu scénického umění (“Premio Lorca de las Artes Escénicas) jako nejlepší ženská interpretka tance flamenco za představení Ztracené kroky (“Los pasos perdidos”), které zároveň získalo cenu za nejlepší představení.